excelpogodzinach-logo
Komentarz w formule - Excel Po Godzinach

Jak umieścić komentarz w formule?

Potrafisz wstawiać komentarze do komórek arkusza? Super! Umiesz dodawać je w makrach? Rewelacja! A czy wiesz jak umieścić komentarz w formule lub funkcji? Nie? To świetnie się składa, bo chciałbym Ci dzisiaj pokazać małą sztuczkę, którą wykorzystuję właśnie w tym celu.

Otóż zdarza mi się, że pracując nad jednym skoroszytem muszę zająć się przygotowaniem drugiego. Kiedy po kilku dniach wracam do pierwszego z nich, nie zawsze jestem w stanie od razu „odkodować” logikę wielokrotnie zagnieżdżonej formuły lub też nie jestem pewien czy wszystkie elementy zostały w niej umieszczone. W takich przypadkach, aby jak najszybciej ruszyć z dalszymi pracami pomocne są dodatkowe informacje w postaci komentarzy. Ale w jaki sposób dodać je do formuły?

Jak umieścić komentarz w formule – rozwiązanie

Metodą jaką stosuję jest wykorzystanie funkcji N, której składnia wygląda następująco:

N(wartość)

Jej jedynym zadaniem jest zwrócenie wartości skonwertowanej na liczbę. Funkcja N wymaga podania tylko jednego argumentu, którym jest wartość podlegająca konwersji.

W zależności od rodzaju podanego argumentu funkcja zwraca odpowiednio:
   dla liczby – wartość liczbową,
   dla daty i czasu – datę i czas w postaci wartości liczbowej,
   dla tekstu – wartość liczbową 0 (zero),
   dla wartości logicznej PRAWDA – wartość liczbową 1,
   dla wartości logicznej FAŁSZ – wartość liczbową 0 (zero).
 
Komentarz w formule - Excel Po Godzinach

Jak więc możesz zauważyć zastosowanie funkcji N, aby umieścić komentarz w formule, nie wpływa w żaden sposób na wynik końcowy działania danej formuły pod warunkiem konwertowania wartości tekstowych.

Poniżej zamieszczam dwa przykłady prezentujące jak umieścić komentarz w formule.

Komentarz w formule – przykład 1

Arkusz zawiera dwie wartości umieszczone w komórkach A2 oraz B2. W komórce A5 wprowadzona jest formuła SUMA, która jako argumenty ma podany zakres obejmujący wspomniane komórki z wartościami liczbowymi oraz funkcję N zawierającą komentarz. Ponieważ argumentem funkcji N jest wartość tekstowa, to jej wynik (zwraca wartość zero) nie wpływa na końcowy rezultat sumowania.
 
Komentarz w formule - Excel Po Godzinach

Komentarz w formule – przykład 2

Tym razem w zakresie A1:D9 zawarte są informacje o uczestnikach kursu online. Zadanie polega na obliczeniu średniego wieku pełnoletnich mężczyzn, których imiona zaczynają się od litery P.
 
Komentarz w formule - Excel Po Godzinach
W komórce A12 wprowadzona została odpowiednia formuła, ale nie obejmuje ona ostatniego warunku. Zamiast tego dodany został komentarz informujący o konieczności uzupełnienia funkcji ŚREDNIA.WARUNKÓW o brakujące kryterium. Podobnie jak w przykładzie 1 i tutaj wartość zwracana przez funkcję N wynosi zero i nie ma żadnego wpływu na wynik działania funkcji ŚREDNIA.WARUNKÓW.
 

Warto zapamiętać!

Jeśli pracujesz na co dzień w Excelu 2007 lub starszym, to funkcja N będzie dostępna tylko w wersji anglojęzycznej. Jeśli wybrałeś język polski jako język wyświetlania, to w takim przypadku do wstawiania komentarzy musisz użyć funkcji L. Oczywiście składnia pozostaje niezmieniona.

Wiedza o tym w jaki sposób można umieścić komentarz w formule z pewnością przyda Ci się w codziennej pracy z Excelem. Przygotowywane przez Ciebie arkusze nie będą już zawierały widocznych na pierwszy rzut oka komentarzy, które prawdopodobnie wstawiałeś w tradycyjny sposób korzystając z karty Recenzja i polecenia Nowy komentarz. Zniknie również problem z domyślaniem się czy aby na pewno formuła umieszczona w konkretnej komórce jest kompletna czy nie.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to dołącz do grona Czytelników bloga Excel Po Godzinach, którzy każdego tygodnia otrzymują sprawdzone porady, wskazówki oraz rozwiązania nietypowych problemów.

13 myśli na temat “Jak umieścić komentarz w formule?

  1. Panie Michale dobrze omówiony temat. Po proszę w miarę możliwości więcej umieszczać na swoim blogu tematy z Excela. Lekcja rewelacyjna nic dodać nic ująć wszystko omówione krok po kroku. Dobra robota, że jest taki blog z którego zawsze można czegoś nauczyć gratis . Wielki szacunek dla Pana za wiedzę i dzielenie się z innymi w Internecie i nie każdy tak potrafi jak Pan. Proszę nadal trzymać taki poziom przedstawiania swoich lekcji-poradników i czekam z utęsknieniem na inne lekcje.
    Pozdrawiam Jankesd

    1. Dzięki Jankesd! Staram się w miarę systematycznie opracowywać kolejne tematy na bloga, którego nieprzypadkowo nazwałem Excel Po Godzinach. 😉 Nie jest łatwą sprawą dzielić czas pomiędzy rodzinę, etat i Excela. Otrzymuję bardzo wiele maili z pytaniami dotyczącymi Excela oraz propozycjami tematów (lista jest już bardzo bardzo długa), którymi należałoby się zająć. Również i Twoje propozycje wziąłem pod uwagę. Jednocześnie pracuję nad nowymi rozwiązaniami, które pozwolą mi nawiązać bliższą współpracę z moimi Czytelnikami i dostarczyć im jeszcze więcej praktycznej wiedzy excelowej.

      Pozdrawiam

    1. Dzięki Marku za ciekawe pytanie. :) Nie wyjaśniałem tej kwestii w treści artykułu, ponieważ poruszany temat dotyczył umieszczania komentarzy w formułach. Oczywiście Twojego pytania nie pozostawiam bez odpowiedzi, którą znajdziesz poniżej.

      Otóż do funkcji ŚREDNIA.WARUNKÓW należy wstawić jeszcze jedną parę argumentów – zakres, w którym sprawdzane będzie kryterium oraz samo kryterium.

      W naszym przypadku pierwszy argument to zakres $A$2:$A$9, a drugi argument (każde imię zaczynające się od litery P) to „P*”. Użycie znaku gwiazdki (*) oznacza dowolnej długości ciąg znaków. Gdybyś chciał dla przykładu, żeby funkcja wzięła pod uwagę tylko pięcioliterowe imiona zaczynające się dowolną literą, po której następuje litera A, a następnie trzy dowolne znaki, to argument wyglądałby następująco: „?A???”.

      Rozwiązaniem, które pozwala obliczyć średnią wieku wszystkich pełnoletnich mężczyzn, których imiona zaczynają się od litery P jest następująca funkcja:

      =ŚREDNIA.WARUNKÓW($B$2:$B$9;$C$2:$C$9;”mężczyzna”;$D$2:$D$9;”tak”;$A$2:$A$9;”P*”)

      I na koniec jeszcze drobna uwaga. Jak zapewne zauważyłeś w formule użyłem odwołań bezwzględnych (zakresy komórek wzbogacone o znak dolara ($)). W powyższym przykładzie możemy użyć również odwołań względnych i nie będzie to błędem. Jeśli jednak chciałbyś skopiować tą formułę z jednej komórki do drugiej i cały czas odwoływać się do pierwotnych zakresów, w których umieszczone są dane, to wtedy odwołania bezwzględne są konieczne.

      Pozdrawiam

  2. Panie Michale jeśli można zadać pytanie następujące Jeśli mam bardzo ważne dla siebie informacje, które przechowuje w polach komentarza, a chce je przenieś do pola komórki?
    Jankesd

    1. Jankesd, to jest możliwe, ale zanim zaproponuję Ci jakiekolwiek rozwiązanie muszę wiedzieć nieco więcej. Czy informacje zawarte w komentarzach mają być przeniesione do komórki czy tylko skopiowane? W pierwszym scenariuszu po przeniesieniu treści komentarza, ten ostatni zostanie usunięty. Czy ów komentarz ma zostać przeniesiony do komórki, do której jest on przypisany czy może to być dowolna komórka? Czy komentarz ma być dodany do zawartości komórki czy ma ją zupełnie zastąpić? Po uzyskaniu odpowiedzi na ww. pytania zaprezentuję sposób wykonania tego zadania.

      Pozdrawiam

  3. Dzień dobry Panie Michale ponownie odnośnie mojego pytania chciałbym uzyskać następującą odpowiedź. Mój komentarz znajduje się w adresie kolumny D wierszu 5 i chcę, aby nadal był komentarz pozostawiony w kolumnie D oraz wierszu 5.Następnie w adresie kolumny K dodany do wiersza 10/komórki/. Również bym był zadowolony jakby Pan rozłożył wszystkie warianty mojego zapytania na czynniki pierwsze od A do Z / z instrukcją/,aby było całościowo omówiony temat bez jakichkolwiek wątpliwości opisane w pańskim komentarzu do mnie.Dziękuje za pomoc. Jankesd

    1. Witaj Jankesd! Zawsze podczas szkoleń mówię uczestnikom, że większość rzeczy można zrobić w Excelu na przynajmniej trzy sposoby. :) Podobnie jest w przypadku przykładu, który opisałeś powyżej. Przedstawię najprostszy sposób (i najszybszy), ale jednocześnie zaznaczę jak można jeszcze wykonać to zadanie.

      Zakładając, że w komórce D5 umieściłeś wartość liczbową, powiedzmy 675 i następnie wstawiłeś komentarz do niej (Recenzja > Nowy komentarz lub skrót klawiaturowy Shift + F2) o treści „To jest liczba trzycyfrowa”. Teraz chcesz skopiować powyższy komentarz do komórki K10 nie zmieniając wartości umieszczonej w tejże komórce – dla przykładu umieszczona jest w niej dzisiejsza data z wykorzystaniem funkcji =DZIŚ().

      Aby skopiować komentarz z komórki D5 do komórki K10 należy wykonać następujące czynności:
      KROK 1: Zaznaczyć komórkę K10.
      KROK 2: Nacisnąć prawy przycisk myszy, aby wyświetlić menu i wybrać opcję Kopiuj. Można też użyć kombinacji klawiszy Ctrl + C.
      KROK 3: Przejść do komórki K10, nacisnąć prawy przycisk myszy, a następnie wybrać opcję Wklej specjalnie. Można również skorzystać ze skrótu klawiaturowego Ctrl + Alt + V.
      KROK 4: W oknie dialogowym Wklejanie specjalne w sekcji Wklej zaznaczyć opcję Komentarze, a następnie kliknąć przycisk OK i gotowe!

      Oczywiście możesz zaznaczyć nie tylko jedną komórkę, ale również zakres komórek zawierających komentarze i wtedy kopiując je do innego zakresu wkleisz wiele komentarzy jednocześnie.

      Inne metody? Można napisać odpowiednią funkcję lub procedurę w języku VBA (Visual Basic for Applications), które umożliwią wykonanie tego samego zadania. Zastosowanie makr daje nam większy wachlarz możliwości, np. skopiowanie komentarza do aktywnej komórki dodając go do bieżącej wartości lub ją zastępując itd.

      Pozdrawiam

      1. Dziękuje za szybką odpowiedź -pomoc.Profesjonalne podejście do przedstawionego zagadnienia bez problemu,Nie chce Pana zasypywać ciągle pytaniami dot.Jak umieścić komentarz w formule?ale mam jeszcze jedno zapytanie teoretyczne, a jeśli w komórce D.5. mam sam tekst lub tekst z wartością liczbową, gdzie mam wpisany komentarz również tekstem oraz wartością liczbą i chce taki sam komentarz w komórce K10 po przez skopiowanie to mi wyjdzie „galimiatias” pozostawiając dane w komórce D.5 bez zmian, albo źle podchodzę do tematu i mam wątpliwości ,trzeba będzie dokształcić się w tym zakresie lub czegoś mi zabrakło w omawianej przez Pana lekcji i nie zauważyłem jakiegoś szczegółu, może by się też przydał jakiś krótki film Pozdrawiam Jankesd

        1. Cześć Jankesd! Jeżeli w komórce D5 masz wprowadzoną jakąkolwiek wartość i dodatkowo umieszczony komentarz, to kopiując ten ostatni i wklejając specjalnie do komórki K10 nie ulega on żadnej zmianie bez względu na to czy zawierał tylko wartości liczbowe, tylko wartości tekstowe lub wszystko razem. Ponadto na zawartości komentarza nie wykonujesz żadnych operacji, w przeciwieństwie do zawartości komórek.

          Pozdrawiam

  4. MDzień dobry Panie Michale mam pytanie następujące.Może nie jest to związane konkretnie z tematem i jeśli można podam mój problem tj. Włączam w Excelu opcję pokaż komentarze. Jednak na wydruku moich komentarzy nie widać. Proszę o poradę-pomoc jak wydrukować arkusz Excela z widocznymi komentarzami? Drugie pytanie czy jest opcja np. aby drukować komentarze ewentualnie na końcu arkusza, aby też był widoczny nagłówek wierszy i kolumn i oczywiście adres komórek. Nadmieniam, iż używam wersję Excel 2007 i jak w poprzednich Pana lekcjach rewelacyjnych proszę opisać krok po kroku albo zrobić osobną dodatkową lekcję na pańskim portalu na temat Komentarzy w Excelu z wszystkim wariantami opisując jak zawsze.Pozdrawiam Jankesd

    1. Witaj Jankesd, to wszystko o czym napisałeś jest możliwe do zrobienia w Excelu, czyli zarówno drukowanie komentarzy tak jak są wyświetlane w arkuszu jak również umieszczenie ich na końcu wydruku. Oczywiście w tym drugim przypadku przydatne jest drukowanie nagłówków kolumn i wierszy. Wszystkie te ustawienia są dostępne w jednym miejscu bez względu na wersję Excela (tak samo jest w 2007 jak i 2016). Wkrótce napiszę o tym na blogu, zgodnie z Twoim życzeniem. :)

      Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *